Beschikbaarheid geneesmiddelen

Recente tekorten

Over tekorten

Duur tekort worden op de website uitgedrukt als een verwachtte levertijd naar de apotheek. De tekorten worden, voor zover mogelijk, voorzien van een indicatie van de duur van het tekort ingedeeld in “langer dan een week”, ”langer dan een maand”, ”onbekend” of “uit de handel” (product is niet meer verkrijgbaar in Nederland). Ook wordt een oplossing voor de tekorten aangedragen. Een gedetailleerde omschrijving en oplossing wordt in het geval van een tekort per email verstuurd naar aangesloten (huis)artsen en apotheken in West-Friesland. Voor meer informatie over aanmelden, zie onderaan deze pagina.

Stappenplan oplossing

  1. Generieke substitutie (zelfde werkzame stof van een andere producent)
  2. Farmaceutische substitutie (andere werkzame stof met vergelijkbare werking)
  3. Importeren uit het buitenland (dit kan alleen na vrijgave van import of met een artsenverklaring)
  4. Eigen bereidingen

Vergoeding

Welke verzekeraar vergoedt wat…

Zie ook

  • Aangesloten (huis)artsen en apotheken kunnen in het geval van een tekort per email worden geïnformeerd over welke mogelijke oplossingen er zijn. Aanmelden kan door een email te sturen naar info@cawf.nl. Deelname is kosteloos.
  • Zie voor een volledig overzicht van geneesmiddeltekorten de website van de beroepsgroep van apothekers (KNMP): https://farmanco.knmp.nl/
  • Wanneer er tijdelijke toestemming voor import is mogen bij geneesmiddelentekorten tijdelijk producten afgeleverd worden uit andere EU of MRA*-landen zonder vooraf toestemming te vragen bij de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). (*MRA-landen: Australië, Canada, Israël, Japan, Nieuw-Zeeland, Zwitserland en de Verenigde Staten.). Zie voor vrijgegeven geneesmiddelen: https://farmanco.knmp.nl/importbesluiten

Tekorten melden

Stuur een mail naar info@cawf.nl.